اندازه گیری فشار خون

امروزه با ورود دستگاه های فشارسنج دیجیتال به بازار و نهادینه شدن آن ها جهت مصارف خانگی، اندازه گیری فشارخون در منزل و محیط کار به یکی از نیاز های روزمره تبدیل گردیده است. از آنجایی که فشار خون اندازه گیری شده توسط خود فرد یا اطرافیان می تواند مبنای قضاوت پزشکان و سایر پرسنل بهداشتی درمانی قرار گیرد، شایسته است که این اندازه گیری با دقت و به طور صحیح و با رعایت استانداردها انجام شود.
اولین مسئله مهم برای اندازه گیری فشار خون داشتن دستگاه فشارسنج مناسب است. به طور کلی دستگاه های بازویی بر انواع مچی ارجحیت دارند و بهتر است تا حد امکان انواعی که به دور بازو بسته می شوند خریداری گردند. دستگاه های فشارسنج دیجیتالی بازویی با قیمتهای مناسب (در حدود سی دلار به بالا) قابل خریداری هستند. پس بهتر است از خریداری انواع مچی اجتناب گردد. از طرف دیگر، کلیه دستگاه های فشار سنج دیجیتال هر چند وقت یک بار نیاز به کالیبراسیون و چک کردن دارند. بهترین راه برای چک کردن این دستگاه ها این است که وقتی فرد برای چکاپ یا علل دیگر به مطب می رود، دستگاه را به همراه داشته باشد و از پزشک خود درخواست نماید که فشار او را یکبار با این دستگاه و بار دیگر با دستگاه داخل مطب اندازه گیری کرده و نتایج را مقایسه نماید. با این روش در صورت وجود خطا در دستگاه دیجیتال، فرد از مشکل مطلع میگردد.
مسئله دوم شرایط فیزیکی فرد در هنگام اندازه گیری فشارخون است. متاسفانه از آنجایی که بسیاری از پزشکان و پرستاران، فشار خون افراد را در حالت خوابیده اندازه گیری نمی کنند، مردم عادی هم همین روش را تقلید می نمایند که روش درستی نیست. اگر بخواهیم فشار خون را به روش دقیق و اصولی اندازه گیری نماییم، باید فرد در حدود چند دقیقه در حالت استراحت به پشت دراز بکشد و سپس فشار خون از بازوی چپ اواندازه گیری
شود. ضمنا بازو باید در سطح تراز با قلب و بدن قرار بگیرد و بالاتر و پایین تر نباشد. اگر فشار خون برای تنظیم داروی بیمار و یا شروع درمان دارویی اندازه گیری می گردد، باید هر روز دو بار در ساعت های متفاوت اندازه گیری شود و نتایج به همراه تاریخ و ساعت اندازه گیری ثبت گردد. از طرف دیگر فردی که در حالت استراحت نیست و مثلا از پله ها بالا آمده است و یا احساس گرمای شدید می کند، به احتمال زیاد ضربان قلبی بالاتر از طبیعی دارد که می تواند فشار خون را به غلط بالاتر نشان دهد. پس باید فرد در حالت استراحت قرار گیرد و پس از بازگشت نبض و ضربان قلب به حد طبیعی فشار خون اندازه گیری گردد.
مسئله آخر نیز مربوط به تکنیک اندازه گیری و چگونگی بستن کاف (Cuff) فشارسنج به دور بازو می باشد. آستین لباس فرد باید کاملا آزاد باشد و هیچ فشاری را به بازوی فرد وارد ننماید. اگر در این مورد شک داریم، بهتر است که فرد آستین لباس را به طور کامل در آورد. سایز کاف فشارسنج نیز باید با سایز بازوی فرد هم خوانی داشته باشد. افرادی که بازوی بسیار چاق دارند، معمولا نمی توانند از فشارسنج های معمولی با کاف معمولی استفاده کنند، چون نتیجه را به درستی نشان نمی دهند. این افراد نیاز به فشارسنج با کاف (Cuff) بزرگ دارند. همین مشکل در افرادی که دچار لاغری مفرط هستند نیز وجود دارد و این افراد نیاز به کاف (Cuff) مخصوص اطفال دارند.
توصیه آخر ما به خوانندگان این است که طرز کار با فشارسنج دیجیتال را یک بار در حضور یک فرد با تجربه و دارای تخصص مانند یک پزشک یا پرستار مجرب به صورت عملی مرور نمایند، تا مطمئن شوند که فشار خون را به روش صحیح و استاندارد اندازه گیری می نمایند.