سرم تغذیه ای

سرم آمینو اسیدی

گروه درمانی این سرم تغذیه تزریقی و ماده کالری‌زا می‌باشد. اشکال دارویی آن به صورت آمینو اسید ۵ درصد و ۱۰ درصد است. ترکیبات آن شامل اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری، نیتروژن و الکترولیتها می‌باشد. موارد مصرف به صورت زیر می‌باشد. بیماری مغزی کبدی در بیماران مبتلا به سیروز یا هپاتیت، تغذیه حمایتی، تکمیل و حفظ پروتئین بدن از راه تزریق وریدی برای تأمین متابولیسم طبیعی و در مواردی که جذب معده‌ای – روده‌ای مختل باشد. مصرف هم‌زمان اسیدهای آمینه با تتراسیکلین ممکن اثرات حفظ‌کننده پروتئینها را کاهش دهد

سرم کربوهیدراتی

کربوهیدراتها منابع کالری هستند و گروه درمانی این سرم تأمین‌کننده نیاز غذایی می‌باشد. در درمان موقتی نارسایی گردش خون و شوک، زمانی که سایر فراورده‌های افزاینده حجم پلاسما در دسترس نباشد، در آدم مغزی، بیماری کلیوی استفاده می‌شود. مواد این سرم به سرعت متابولیزه شده و منبع کالری و مایعات در بیمارانی که قادر به مصرف کافی آن‌ها از دهان نیستند، می‌باشد. مصرف این سرم ممکن است منجر به کاهش ویتامینهای گروه B شود، این سرم در کمای دیابتی منع مصرف دارد.

مکانیسم اثر اینترالیپید

اسیدهای چرب بستر مهمی برای تولید انرژی می باشند. مهم ترین مسیر متابولیسمی تولید انرژی از اسیدهای چرب بتااکسیداسیون است. اسیدهای چرب برای ساختار غشا و عملکرد آن اهمیت دارد. پیش ساز مولکول های با فعالیت زیستی نظیر پروستاگلاندین ها است و بیان ژن ها را تنظیم می کند.
این فرآورده مبتنی بر روغن سویا باعث افزایش تولید گرما،کاهش تنفس و افزایش میزان مصرف اکسیژن بدن می شود. فراورده حاوی روغن سویا با تنظیم سوخت و ساز چربی ها (لیپولیز و لیپوژنز) در کبد از تولید غیر طبیعی تری آسیل گلیسرول و تجمع آن به صورت چربی در کبد جلوگیری می کند.